Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

De Industriële revolutie en nieuwe transportmogelijkheden (19de eeuw)

De Franse overheersing van Holland had belangrijke gevolgen voor de handel en het transport in zuidelijk Holland.

De Franse overheersing van Holland had belangrijke gevolgen voor de handel en het transport in zuidelijk Holland. De internationale handel kwam tot stilstand door Napoleons Continentale Stelsel, een handelsverbod met de bedoeling Engeland economisch te isoleren. De bestuurlijke hervormingen die de Fransen invoerden hadden wél een positief effect. Nationaal belang kreeg nu voorrang boven stedelijk en gewestelijk winstbejag.

Economisch herstel onder Willem I
Na de Franse tijd nam koning Willem I het economisch herstel voortvarend ter hand. Onder zijn bewind werd gestart met belangrijke infrastructurele projecten, zoals het graven van het Kanaal door Voorne, bedoeld om de verzandende Rotterdamse haven vanaf zee bereikbaar te houden). Ook begon de aanleg van een stelsel verharde Rijks- en provinciale wegen en de eerste spoorwegen.

Op handelsgebied had Willem I echter minder succes. Zijn politiek ten opzichte van zuidelijk Holland was gericht op een herstel van de stapelmarkt. Door tarieven te heffen op de Rijnvaart probeerde hij schippers te dwingen in Rotterdam aan te leggen en hun goederen daar te verhandelen. Toen bleek dat schepen Rotterdam vanwege deze maatregel juist meden, werden de tarieven losgelaten. Mede daardoor kon Rotterdam zich ontwikkelen tot een transitohaven, waar producten van en naar de economische grootmachten Groot-Brittannië en Duitsland werden overgeslagen.

Stapelmarkt wordt transitonetwerk
De in 1840 gevormde provincie Zuid-Holland begon zich rond 1860 stormachtig industrieel te ontwikkelen. In de havens verdrongen stoomschepen de traditionele zeilboten. Treinen maakten trekschuiten overbodig en er ontstond een fijnmazig transportnetwerk dankzij de bouw van ijzeren bruggen voor spoor- en wegverkeer. De Nieuwe Waterweg zorgde ten slotte voor een directe verbinding tussen de Atlantische Oceaan, Zuid-Holland en het Duitse achterland.

Rotterdam grootste haven
Rotterdam groeide al snel uit tot de grootste haven van Holland – groter zelfs dan Amsterdam, dat eeuwen veruit de grootste was geweest. De hoofdstad had echter geen goede verbinding met de grote rivieren – en dat had Rotterdam wel.

Reacties

  1. anoniem

    Maar toch een heel bruikbaar stuk tekst voor de presentatie die ik voor school moet gaan maken 👍

    31 maart 2016

  2. anoniem

    ik ben 12 en ik vind het moeilijk maar goet voor me presentatie

    12 november 2016

  3. anoniem

    ik ben 16 en vind het ook moeilijk

    06 september 2018

  4. Redactie

    Het is ook best ingewikkeld :-)

    06 september 2018

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.