Naar overzicht

De aanleg van de Nieuwe Waterweg

— 5 reacties

De positie van de Rotterdamse haven verslechterde door de slechte verbinding met open zee.

In het midden van de negentiende eeuw was Rotterdam al een van de grootste havensteden van Nederland. De stad profiteerde van zijn gunstige ligging als overslagpunt voor goederen van en naar Engeland, Frankrijk en het Duitse achterland. Maar de positie van de Rotterdamse haven verslechterde door de slechte verbinding met open zee.

De delta van de Rijn was zo vertakt dat de rivierarmen tamelijk ondiep waren en makkelijk dichtslibden. Ook door de toenemende grootte van de transportschepen werd het steeds moeilijker de Rotterdamse haven te bereiken. In 1863 werd dan ook een wetsvoorstel aangenomen voor de aanleg van een waterweg die geschikt was voor grote zeeschepen.

Dammen aanleggen en graven

De werken voor de aanleg van de Nieuwe Waterweg begonnen op 31 oktober 1863 en werden uitgevoerd onder leiding van waterbouwkundig ingenieur Pieter Caland. In eerste instantie werd begonnen met het onteigenen van boerengronden, om daarna twee evenwijdig aan elkaar liggende dammen op te trekken. Na de aanleg van deze dammen kon men beginnen met graven. De graafwerkzaamheden voor de vaargeul begonnen op 31 oktober 1866 en toen deze waren afgerond konden de dammen die de vaargeul van de zee en de rivier scheidden worden doorgestoken. Op 9 maart 1872 voer het eerste schip, de Richard Young, door de Nieuwe Waterweg.

Kaart van Rozenburg en omgeving uit 1867 (Collectie Streekarchief Voorne-Putten)

Vier kilometer richting Rotterdam

De Nieuwe Waterweg was een kanaal zonder sluizen en met een lengte van ongeveer vier kilometer. Vanaf Vlaardingen, waar de Oude Maas en de Nieuwe Maas samenkomen, loopt de waterweg naar Hoek van Holland. Hier vormt het de kunstmatige monding van de Rijn en de Maas in de Noordzee. Sinds de opening is de Nieuwe Waterweg geregeld uitgediept en geschikt gemaakt voor nóg grotere zeeschepen. In de jaren '70 van de twintigste eeuw is de waterbodem juist verondiept om te voorkomen dat er te veel zout water vanuit de zee kan binnenstromen. Hierdoor bleef de landbouw voldoende zoet water behouden.

In 1997 werd als laatste onderdeel van de Deltawerken in de Nieuwe Waterweg de Maeslantkering in werking gesteld. Twee kolossale beweegbare wanden beschermen Zuid-Holland tegen overstroming.

5 reacties

math gulikers uit heerlen 18 augustus 2021

ik vindt dat at de nieuwewaterweg geel goed is voor onze ieconom voor onze werk aard

Harry G. Hermans 14 oktober 2021

Als je vanuit zee de Nieuwe Waterweg opzeilt, is het een verbazingwekkend gezicht dat de vertrouwde Hollandse duinenrij hier doorgeknipt lijkt; het verbaast mij altijd weer, een onnatuurlijk gezicht, begijpelijk van uit de geschiedenis, maar toch...

Johan Pieterse - johanmap004@gmail.com 19 oktober 2021

Wat een 'povere' (zakelijke) informatie ! Er moeten toch tientallen foto's in het archief beschikbaar zijn van de 800 arbeiders die gegraven hebben, misschien zelfs van het eerste schip dat over de nieuwe geul voer. En bijvoorbeeld een foto van de heer Caland, over hem is veel meer te vertellen. Ook de link naar het heden zou veel uitgebreider kunnen (ook met foto's). Ik mis in uw verhaal het educatieve element met 'links' waarmee de geïnteresseerde dieper kan graven. -Graag een ontvangst bevestiging. Met vriendelijke groet Johan.

Redactie 20 oktober 2021

Beste Johan, dit is slechts een overzichtsartikel over de aanleg van de Nieuwe Waterweg, er is ongetwijfeld nog veel meer over te vertellen. In het rechtermenu vindt u onder 'meedoen' de optie om zelf een verhaal in te sturen, met tips om zelf onderzoek te doen. We zien uw verhaal graag tegemoet!

M.E. Olthoff 16 december 2022

Kijk ook op de beeldbank van SpaarnestadPhoto. trefwoord: Nieuwe Waterweg. Daar staan foto's uit verschillende perioden.

Plaats een reactie

Verzenden

Ontdek meer

Heb jij een verhaal over de Zuid-Hollandse geschiedenis?

Welk verhaal mag volgens jou niet ontbreken op deze website? Deel je verhaal of tip met de redactie! Lees de voorwaarden en tips voor het schrijven van een verhaal.

Ontvang de laatste verhalen in je mailbox

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe publicaties? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief!

Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.

Deze website maakt gebruik van geanonimiseerde cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren en voor de analyse van onze website. Deze cookies kun je niet uitzetten. Bij het tonen en afspelen van YouTube video's worden cookies van derden geplaatst. Deze cookies van derden kun je wel uitzetten. Klik op "Akkoord" als je akkoord gaat met dit gebruik van cookies, klik op "Aanpassen" voor meer informatie en om zelf te bepalen welke cookies deze website plaatst.