Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Watersnoodramp en Deltawerken

In de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 werden Zeeland en gedeelten van Zuid-Holland en Noord-Brabant verrast door de verraderlijke en onverwachte combinatie van springtij en stormvloed.

In de nacht van 31 januari op 1 februari 1953 werden Zeeland en gedeelten van Zuid-Holland en Noord-Brabant verrast door de verraderlijke en onverwachte combinatie van springtij en stormvloed. De dijken konden het door de harde windstoten opgezweepte water niet tegenhouden, en braken massaal door. Meer dan 1800 mensen kwamen om. De ramp had echter nog veel erger kunnen uitvallen: de Schielandse Hoge Zeedijk hield het ternauwernood, waardoor de meer dan drie miljoen inwoners van de Randstad een ramp bespaard bleef.

Direct na de ramp installeerde de minister van Waterstaat een commissie van deskundigen om hem te adviseren hoe de getroffen provincies het beste tegen het water konden worden beschermd. Een jaar later brachten zij hun advies uit: het afsluiten van de Hollandse IJssel, de Oosterschelde, het Brouwershavense Gat, het Haringvliet en de Zandkreek. Deze gigantische afdammingen zouden nieuwe overstromingen onmogelijk moeten maken.

Met de nodige voortvarendheid werd begonnen met de uitvoering van dit Deltaplan. In 1958 werd een beweegbare stormvloedkering in de Hollandse IJssel geopend om de Randstad te beveiligen. Vervolgens werden in de jaren 1960 en 1970 onder andere het Volkerak en het Haringvliet afgesloten.

Oosterscheldedam
De geplande afdamming van de Oosterschelde begon in de jaren 1970 echter steeds meer mensen tegen te staan: men vreesde dat afdamming het waterleven in de zeetak onherstelbaar zou beschadigen. De regering zocht daarom naar andere oplossing. Uiteindelijk werd in 1976 besloten om in de geplande dam schuifdeuren aan te brengen. Deze deuren staan onder normale omstandigheden open, maar kunnen bij zware storm dicht. De instroom van zout water en de getijdenwerking, en daarmee het unieke leefmilieu in de Oosterschelde, werden daarmee behouden. .

In 1986 werd de dam opgeleverd. Elf jaar later waren de Deltawerken, met de oplevering van de Maeslantstormvloedkering in de Nieuwe Waterweg, definitief voltooid.

Zie ook: Een twintigste-eeuws megaproject: de Deltawerken

Links

Reacties

  1. ik heb het gebruikt voor mijn werkstuk en ik vond het goede informatie maar ik heb wel veel moeten schrijven in mij n eigen woorden omdat het moeilijke tekst was ik denk niet dat mensen uit de eerste het helemaal snappen (:

    09 mei 2012

  2. Redactie

    @Anoniem Fijn dat je er wat aan hebt gehad. Je hebt gelijk dat de site niet specifiek bedoeld is voor scholieren, maar zo te horen is het jou wel aardig gelukt.

    14 mei 2012

  3. anoniem

    veel informatie

    17 september 2015

  4. anoniem

    het is leerzaam, goed te begrijpen, en met mooie plaatjes. ik wil dit gebruiken voor mijn muurkrant.

    17 september 2015

  5. Redactie

    Als je dit materiaal wil gebruiken, is dat geen enkel probleem. Wél de bron erbij vermelden uiteraard! :-)

    22 september 2015

  6. anoniem

    wat duidelijkere tekst hoe het zou kunnen voorkomen

    12 december 2015

  7. Redactie

    Ter info: Begin 2016 publiceren we een uitgebreid thema over de Watersnoodramp op Goeree-Overflakkee, met aandacht voor de wederopbouw en de bouw van de Deltawerken.

    14 december 2015

  8. anoniem

    Mooi werkstuk!

    04 april 2017

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.