Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Stoom en spoor

De Industriële Revolutie, die vanaf de negentiende eeuw industrie en transport in Europa drastisch en blijvend veranderde, liet ook Zuid-Holland niet onberoerd. Stoommachines deden hun intrede, zij het later dan in vergelijkbare, sterk verstedelijkte en economisch hoog ontwikkelde gebieden in Europa.

De Industriële Revolutie, die vanaf de negentiende eeuw industrie en transport in Europa drastisch en blijvend veranderde, liet ook Zuid-Holland niet onberoerd. Stoommachines deden hun intrede, zij het later dan in vergelijkbare, sterk verstedelijkte en economisch hoog ontwikkelde gebieden in Europa. Eén van de eerste toepassingen van stoomkracht in Zuid-Holland was een typisch Hollandse: de waterhuishouding. In 1787 werd in de Blijdorpse polder bij Rotterdam een gemaal geplaatst dat door stoomkracht werd aangedreven. Dit voorbeeld werd spoedig gevolgd door andere waterschappen.

Industrie
Ook de Zuid-Hollandse industrie kon profiteren van de nieuwe mogelijkheden. In Leiden, bijvoorbeeld, kreeg de sterk in verval geraakte textielindustrie een belangrijke impuls door de toepassing van efficiënte stoomtechnologie. Toch bleef de Leidse textielindustrie jarenlang een uitzondering: in de rest van Zuid-Holland duurde het vaak erg lang voordat vertrouwde en bewezen technieken werden vervangen door nieuwerwetse stoommachines. De aanvankelijk hoge investeringen en beperkte betrouwbaarheid van stoommachines verklaren de terughoudendheid voor een deel, maar ook de duurte van steenkool (die van ver buiten Holland moest komen).

Stoomvaart
Een treffend voorbeeld van de aarzelende acceptatie van stoomkracht vormen de zee- en binnenvaart. Hoewel al in 1824 de eerste met stoom aangedreven houten raderboten op de Nederlandse rivieren gingen varen, en er in 1830 een vaste stoomverbinding met Engeland kwam, duurde het tot het laatste kwart van de negentiende eeuw voordat het zeilschip definitief terrein begon te verliezen op de stoomvaart.

Spoorwegen
De trein deed wél relatief snel haar intrede in het Zuid-Hollandse landschap. Dit was voornamelijk te danken aan ‘koning-koopman’ Willem I, die privégelden beschikbaar stelde voor het aanleggen van spoorwegen. In 1841 werd de oudste spoorlijn in Nederland, Amsterdam-Haarlem, doorgetrokken tot in Leiden. Twee jaar later werd ook Den Haag bereikt, en in 1847 reed de trein voor het eerst Rotterdam binnen. Nog altijd is dit traject een van de drukste van het Nederlandse spoorwegnet.

Links

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.