Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Rotterdam wordt transitohaven

Halverwege de negentiende eeuw veranderde het karakter van de Rotterdamse haven – en werd de basis gelegd van de fenomenale groei.

Halverwege de negentiende eeuw veranderde het karakter van de Rotterdamse haven – en werd de basis gelegd van de fenomenale groei. Lange tijd had het accent gelegen op de zogeheten ‘eigenhandel’: handelaren kochten goederen in, sloegen die op in pakhuizen en verkochten ze weer. Rond 1850 werd de doorvoer of ‘transito’ belangrijker: de klanten in het (veelal Duitse) achterland kochten hun handelswaar direct bij de producent en lieten ze in Rotterdam, eventueel na bewerking, alleen nog maar overslaan op binnenvaartschepen.

Conservatisme versus modernisering
Tegen deze ontwikkeling bestond bij traditionele Rotterdamse koopmannen aanvankelijk veel weerstand. Vertegenwoordigd door Anthony van Hoboken (1756-1850) zagen zij niets in de transito en de industrieën die zich zouden richten op de verwerking van aangevoerde ruwe grondstoffen.

Door de vrijmaking van de Rijnvaart was het transitoverkeer voor de Rotterdamse haven echter al in de jaren 1840 belangrijker geworden dan de eigenhandel. Pas na de dood van Hoboken in 1850 drong dat besef in de Maasstad langzaam door. Het transitoverkeer kreeg in 1868 een verdere impuls, toen de Rijnvaart helemaal van doorvoerrechten werd vrijgemaakt.

Nieuwe haven, nieuwe eisen
De nieuwe functie van transitohaven (vooral voor massagoederen) vroeg om een modernere infrastructuur. De Nieuwe Waterweg, spoorverbindingen en een nieuw havencomplex op Feijenoord voorzagen in die behoefte. Rond de eeuwwisseling werd een reeks van nieuwe havens aangelegd, helemaal gericht op de overslag van massagoederen. In concurrentie met Antwerpen groeide Rotterdam razendsnel.

Duitsland
Deze ontwikkeling was alleen mogelijk dankzij de industrialisatie van Duitsland en de verbetering van de bevaarbaarheid van de rivieren. De Rotterdamse werkgelegenheid groeide navenant; in het laatste decennium van de negentiende eeuw was meer dan de helft van de Rotterdamse beroepsbevolking werkzaam in havengerelateerde nijverheid en dienstverlening.

Wereldhaven
Door verbreding van de economische activiteiten en investeringen in onder andere olieraffinaderijen heeft Rotterdam zich in de loop van de twintigste eeuw weten te ontwikkelen tot een wereldhaven. De identiteit van Rotterdam is tot op de dag van vandaag sterk gerelateerd aan de haven en de daarmee samenhangende economische activiteiten.

 

Links

Reacties

  1. HJ van der Molen

    n.v. Transito Rotterdam is dat bekend bij U?? Vermoedelijk begin 1900 in de tijd van de duitse reichsbahn. (transito verkeer naar de rotterdamse haven) graag even een mail.

    10 november 2011

  2. Redactie

    Beste HJ van der Molen, we beschikken niet over uw emailadres, dus hierbij onze reactie: informatie over bedrijven vind u in het Bedrijvenregister Zuid-Holland, te vinden op de website van het Nationaal Archief: http://www.gahetna.nl/collectie/index/nt00350

    14 november 2011

  3. Jeroen Jongsma

    wat een indrukwekkende evolutie van de Rotterdamse haven. Ik snap nu waarom het zo'n gigantisch succes is geworden.

    18 februari 2013

  4. Redactie

    @Jeroen Leuk om te lezen. Als je meer wilt weten over de Rotterdamse haven kan ik je ook het Havenmuseum en het Maritiem Museum aanraden, beide in Rotterdam.

    19 februari 2013

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.