Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Meer weten over de trekvaarten?

Meer weten over de geschiedenis van de trekvaarten en de trekschuit? Samen met de collectiespecialisten van ProBiblio, de ondersteuningsinstelling voor bibliotheken in Noord- en Zuid-Holland, selecteerden we een aantal leuke boeken en andere media.

Blauwe ader van de Bollenstreek: 350 jaar Haarlemmertrekvaart-Leidsevaart 1657-2007/ (red.) Roel Pots e.a.
In november 1657 konden reizigers voor het eerst met de trekschuitdienst van Haarlem naar Leiden. Een hele vooruitgang! Reizen ging niet alleen sneller, maar vooral ook comfortabeler. Het graven van de Haarlemmertrekvaart had veel gevolgen voor het landschap en de bedrijvigheid langs de route. Er verrezen tolhuizen, buitenplaatsen, stadsuitbreidingen en in de 19e eeuw ook fabrieken en grote bedrijven. Dit aantrekkelijk vormgegeven boek brengt de veranderingen in beeld.

undefined

350 jaar historie Haarlemmertrekvaart/Leidsevaart : de historie rond trekschuiten nader belicht
Hoe ging het reizen per trekschuit nu precies in zijn werk? Deze rijk geïllustreerde website laat u kennismaken met deze unieke vorm van openbaar vervoer.

De nieuwe trekweg langs de Vliet: het jaagpad van Leiden tot de Leidschendam en de trekschuitdiensten van Delft en Den Haag 1636-1638 / Martine Wielen-De Goede 
In 1638 werd het jaagpad tussen Leiden en Delft voltooid en kon de trekschuitdienst een aanvang nemen. Maar voor het zover was moesten beide steden grote infrastructurele problemen oplossen en dat ging met de nodige strubbelingen gepaard. Heel interessant om in dit boek te lezen hoe dit proces verliep. Met veel unieke illustraties.

Door Holland met de trekschuit : een tocht langs Hollandse steden en dorpen met de 18e eeuwse kunstenaarsfamilie La Fargue / John Sillevis
Reizen per trekschuit was comfortabel en onderweg had je alle tijd om iets te doen. De kinderen van de Haagse notaris Jean Thomas La Fargue reisden per trekschuit langs de Hollandse steden en tekenden en schilderden wat zij onderweg tegenkwamen. Dat leverde dit fraaie kijkboek op met reproducties van landschappen en stadsgezichten. 

undefined

Trekvaarten en jaagpaden, Zuid-Hollands Welvaren afl. 2
Dit introductiefilmpje laat zien dat het trekvaartennetwerk een van de pijlers van de Zuid-Hollandse welvaart is geweest en dus in vroeger tijden van groot economisch belang. Toen de spoorwegen werden aangelegd verdwenen de trekschuiten, maar de vaarten niet! Nog steeds is er veel belangstelling voor deze waterwegen, maar nu vanuit cultuurhistorisch en recreatief oogpunt.

Complete medialijst
Nog meer lezen en bekijken? Bekijk ook deze uitgebreide medialijst die ProBiblio heeft samengesteld. De boeken en DVD’s zijn via uw plaatselijke bibliotheek te lenen. 

Tips zijn welkom!
Ontbreekt je favoriete boek, site of film over de trekvaarten of heb je een tip? We horen het graag! Laat een reactie achter onder dit bericht.

Reacties

  1. anoniem

    Mijn naam is Bastiaan Verheij Pols , ik ben behoorlijk op de hoogte van het varen in Nederland ,daar ik zelf een pleziervaartuig heb . Ben er van overtuigd dat het echtte plezier varen alleen maar mogelijk is door de oude trekvaarten , ben ook altijd in de weer om het met oude kaarten tot op de puntjes uit te zoeken hoe het er in die tijd was , b.v. met Overtomen bij Alkmaar , en dan de Noord in naar Hoorn of Enkhuizen , jammer dat de trekvaart van Haarlem - Amsterdam niet ontzien is , fiets er veel na toe , en bedenk dan hoe het er toen aan toe ging , met de overstap bij Halfweg, waar nog een stukje te zien is, zelfs nog een stukje van de eerste spoor verbinding met de oude spoorbrug. Bij Abcoude nog een paal voor de bochten , afijn gelukkig nog wel wat bewaard van de voorloper van onze welvaart , met de zaagmolens ,( dankzij de uitvinding van krukas ) Ik denk zo maar , dat meer informatie op borden , of aanwijzingen in het wegdek , via aparte steentjes aan gegeven al veel vragen zullen op lossen , b.v. het attentie boordje bij Avenhorn in het water voor de waarschuwing voor een ondiepte i.v.m. een oude Overhaal. Ik ben van plan om deze side veel te bezoeken , maar altijd met een beetje veel weemoed van wat had ik dit graag zelf eens willen meemaken , maar alleen de leuke kanten dan . Gr. Bas uit IJmuiden

    10 februari 2016

  2. Redactie

    @Bastiaan Dank voor je leuke reactie. Zou inderdaad geweldig zijn om een dag terug in de tijd te gaan en het mee te maken!

    11 februari 2016

  3. anoniem

    Wat was het nut van het jaagpad langs de Zijl vanuit Leiden> Bij de Kagerplassen (het Sweyland) stopte de mogelijkheid van een jaagpad. Was er vandaar een verbinding met zeilschepen over de Haarlemmermeer naar Amsterdam ? H.G.f. BARTELS bartelshubert@gmail.com

    28 april 2017

  4. Ad van der Zee

    Uw veronderstelling is juist. Het personenverkeer kon vanaf 1657 via de trekschuitroute (Leidse Vaart/Haarlemmertrekvaart), maar de ‘klassieke’ verbinding tussen Leiden en Amsterdam verliep via de Zijl, de Kagerplassen en het Haarlemmermeer. Dit was tevens de verplichte route voor al het vrachtverkeer waarbij men gebruik maakte van zeilende beurtschepen. De Zijl is natuurlijk niet altijd te bezeilen vanwege de windrichting en vanwege de drukte zal het niet of nauwelijks mogelijk zijn (geweest) om dit traject kruisend met een zeilschip af te leggen. Dus maakte men daar gebruik van een jaagpaard en jaagpad. Ad van der Zee - Erfgoedhuis ZH

    01 mei 2017

  5. anoniem

    Geachte lezer, Een van mijn voorouders was in de jaren 1885 tot 1887 schepenjager in Gouda. Ging het daar om goederenvervoer of personen? Waren daar ook trekvaarten? Is er in Gouda nu nog iets terug te vinden van de trekschuitenvaatt van toen? En wat u verder voor info kan geven over het leven als schepenjager in Gouda. Ik zie uit naar uw reactie. Met vriendelijke groet Anneke

    11 juni 2017

  6. Ad van der Zee

    Beste Anneke, Zeker was er een trekschuit naar Gouda. Die verbond Gouda via Alphen met Amsterdam en werd in 1659 aangelegd. Sinds een paar jaar vaart men er met een replica rond, de Jan Salie: http://www.reederijdeijsel.nl/nl/schepen/jan-salie/ Uw voorvader zal met goederen hebben gevaren, want sinds de komst van de spoorwegen naar Gouda midden 19de eeuw was het met de personentrekschuit gedaan.

    20 juni 2017

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.