Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Het Zuid-Hollandse tramnet

Aan het eind van de negentiende eeuw nam de afstand tussen wonen en werken in Zuid-Holland toe. Daardoor ontstond een grotere vraag naar transportmogelijkheden. Stad en platteland dienden dichter bij elkaar gebracht te worden. Met name het uitdijende netwerk van trams voldeed aan deze groeiende vraag.

Aan het eind van de negentiende eeuw nam de afstand tussen wonen en werken in Zuid-Holland toe. Daardoor ontstond een grotere vraag naar transportmogelijkheden. Stad en platteland dienden dichter bij elkaar gebracht te worden. Met name het uitdijende netwerk van trams voldeed aan deze groeiende vraag. Al in 1864 reed de eerste tram in Nederland; het ging om een paardentram op het traject Den Haag-Scheveningen. De Hofstad bleek een voorloper op het gebied van trams, want in 1879 had het weer een primeur: dat jaar besloot de gemeente tot de aanschaf van de eerste stoomtram in Nederland – een licht type spoortrein, dat zowel op als naast de openbare weg mocht rijden. De stoomtrams bekortten door hun hogere snelheid de reisduur tussen stad en kust. Ook de eerste elektrische tram reed in Den Haag, over de route van de huidige tramlijn 9 (Den Haag-Scheveningen).

Netwerk
Dankzij de relatief geringe investeringen ontstond in korte tijd een heel netwerk van verbindingen. De uitbreiding van het tramnetwerk in Zuid-Holland vond met name plaats in de periode 1895-1935. De nieuw aangelegde tramlijnen deden voornamelijk plaatsen aan die per trein slecht bereikbaar waren. Zo werden er bijvoorbeeld op de Zuid-Hollandse eilanden tramlijnen aangelegd. De Rotterdamsche Tramweg Maatschappij, die een monopoliepositie bezat voor het tramverkeer op de eilanden, maakte gebruik van veerdiensten en bruggen om de trams over het water te krijgen. Dankzij deze stoomtrams konden arbeiders, wonend op de eilanden, naar de havens en industriegebieden van Rotterdam. Voorheen afgezonderde plaatsen als Hoogvliet en Spijkenisse werden nu opgenomen in de Rotterdamse economie. Dankzij de tram werd de centrumfunctie van de Zuid-Hollandse steden verder versterkt. Vanaf circa 1935, toen het tramwegennet zijn grootste omvang had, verloren de tramverbindingen geleidelijk hun belang. De grootste oorzaak hiervan was de concurrentie van de autobus en de fiets, die flexibeler waren.

undefined

Links

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.