Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Kruispunten van wegen

Rotterdamse haven
Zo is de omvang van de handel onvoorstelbaar toegenomen. Rotterdam mag dan niet meer de grootste haven ter wereld zijn, de drie miljoen containers en honderd miljoen ton ruwe olie die hier jaarlijks worden aangevoerd, zijn niet te vergelijken met de bescheiden scheepsladingen die rond 1300 in de haven van Dordrecht werden aangevoerd.

Middeleeuws Dordrecht
Toch was het Dordrecht van die tijd wel enigszins vergelijkbaar met het Rotterdam van nu. Handelswaar uit Engeland en Frankrijk werd hier overgeladen op rijnschepen die naar Duitsland voeren, en andersom. Meer over de Zuid-Hollandse handel in de middeleeuwen.

Gouden Eeuw en Industriële Revolutie
De enorme groei van de handel is vooral het gevolg van de negentiende-eeuwse Industriële Revolutie en de materiële welvaart die daaruit voortvloeide. Eerder had de handel op het Oostzeegebied en later op de koloniën al een impuls gegeven. Ook in Zuid-Holland: Rotterdam en Delft vormden aparte afdelingen ('kamers') binnen de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). Tussen de 14e en 18e eeuw was Holland het centrum van de wereldhandel.

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.