Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Station 's-Gravenzande (1910)

In 1882 reed de eerste tram richting het Westland, op het traject Den Haag-Loosduinen. In 1883 werd de lijn doorgetrokken naar Poeldijk en Naaldwijk en kwam ook de zijtak Poeldijk-Monster-'s Gravenzande in gebruik. In 1905 werd de lijn van 's-Gravenzande verlengd naar Hoek van Holland. Voor de komst van dit snelle vervoermiddel werden wel de nodige veiligheidsvoorschriften opgesteld. Zo mocht de tram in de bebouwde kom niet harder dan een "zeer langzaam lopend persoon". Ook moest de machinist bellen bij het voorbijrijden van zijstraten en bij het passeren van personen.

De Westlandsche Stoomtram Maatschappij (W.S.M.) richtte zich aanvankelijk op het vervoer van personen, maar vanaf 1900 speelde het goederenvervoer een steeds belangrijkere rol. Het ging met name om goederen voor de tuinbouw, zoals kolen waarmee de kassen werden verwarmd. Ook werden de veilingen in de regio aangesloten op het spoorwegnet. Vanaf 1923 nam het personenvervoer per tram nog verder af toen de W.S.M. ook busdiensten ging exploiteren. In 1932 kwam er definitief een einde aan het personenvervoer per tram. Het voormalige stationsgebouw in 's-Gravenzande - het witte pand op de foto - is er overigens nog. Het is nu een woonhuis.

Een 'knipkaart' van de W.S.M. uit 1884:

Lees meer over de geschiedenis van de Westlandse tram in Westlandse Streekhistorie (jaargang 2003-nr 2). Het voormalige W.S.M. station Schipluiden is nu een museum.

Reacties

  1. anoniem

    De foto van het 's-Gravenzandse station is niet het eerste station. Dit station is pas in gebruik genomen nadat het spoor werd omgeleid achter de noordwind en zeestraat heen. Voor die tijd ging het spoor door de noordwind en zeestraat heen

    11 mei 2016

  2. Redactie

    Dank voor de aanvulling!

    18 mei 2016

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.