Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Station Monster (1912)

De tram van de Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij (W.S.M.) arriveert in Monster. In 1882 reed de eerste tram richting het Westland, op het traject Den Haag-Loosduinen. In 1883 werd de lijn doorgetrokken naar Poeldijk en Naaldwijk en kwam ook de zijtak Poeldijk-Monster-'s Gravenzande in gebruik. De W.S.M. richtte zich aanvankelijk op het vervoer van personen, maar vanaf 1900 speelde het goederenvervoer een steeds belangrijkere rol.

De komst van de tram werd over het algemeen met gejuich ontvangen en werd gezien als een grote vooruitgang. Zo beschreef het Rotterdams Nieuwsblad de oude situatie: "Het Westland, een der schoonste oorden onzer provincie, zoo niet het schoonste, gelijkt op sommige plaatsen een veld van bloemen; de vruchtboomen geven een verrukkelijk gezicht en niet in het minst in dezen tijd van het jaar is die streek een bezoek overwaard. Tot heden echter lieten de verkeermiddelen ook daar veel te wenschen over. Aan de Loosduinsche brug te 's Hage (Den Haag) kon men des namiddags een omnibus (rijtuig) aantreffen, doch niet altijd gelegenheid om er een plaatsje in te vinden. (...) Als haring saamgepakt sleet men er den tijd zoo aangenaam mogelijk en stelde men zich met de trage beweging van het voertuig tevreden, uit gewoonte en, ook deze overweging was niet zonder betekenis: Een omnibusknol, gaat nimmer op hol!"

Wát een verschil met de tram, aldus de krant: "De trage omnibus, die op haar reizigers een verdoovenden, verlammenden invloed uitoefende, vervangen door luchtige rijtuigen met licht en leven, waar het gezicht der groene landouwen den reiziger in verrukking brengt en eindelijk: traagheid of verlies van tijd vervangen door snelheid en winst van tijd: het Westland gaat een goede, zegenrijke toekomst tegemoet!" (Bron: De Westlandse Tram, Westlandse Streekhistorie, nr 2-2003)

Reacties

Er zijn nog geen reacties

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.