Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website gebruikt cookies om filmpjes van YouTube te tonen en social mediaknoppen van Facebook, Twitter en Pinterest (third party cookies). Als je deze cookies niet wil, dan kun je dat hier aangeven. De betreffende functionaliteit wordt dan uitgeschakeld. Wij plaatsen zelf wel altijd functionele cookies voor de werking van onze website en (anonieme) analytische cookies om onze site te verbeteren.

Ontdek de verhalen van Zuid-Holland

Haags Openbaar Vervoer Museum: historische pleisterplaats voor Haagse bussen en trams

Het onderkomen van het Haags Openbaar Vervoer Museum (HOVM) is een bezienswaardigheid. De collectie van het museum is gehuisvest in een ruim honderd jaar oude tramremise: een sober maar stijlvol pand. Het is een gebouw dat zo van een historische ansichtkaart lijkt te komen, vooral op de dagen dat er rondritten zijn en er een serie historische trams voor de deur staat. Het is dat de streng kijkende conducteurs met grote snorren ontbreken, anders zou een bezoeker zich zo in 1906 wanen.

Tramremise
Het HOVM geeft een beeld van alles wat met het openbaar vervoer in Den Haag en omgeving heeft te maken. En dat gebeurt op verschillende manieren. Zo is in het kantoorgedeelte van de remise een grote expositie ingericht over de geschiedenis van de bus en de tram in De Haag. Het is een overzichtelijke tentoonstelling met veel grote foto’s, historische attributen en heldere teksten. In een half uur tijd heeft een bezoeker een goed beeld van wat er sinds 1864 in en om de Hofstad op het gebied van openbaar-vervoer is gebeurd. Geheel gratis bovendien, want het HOVM heft geen entreegeld.

Historisch materieel
Hoe het historische materieel er in het echt uitzag, kan de bezoeker in de remisehallen bekijken. Daar heeft het HOVM bijna dertig trams en een deel van haar twintig bussen gestald, die samen een tamelijk compleet overzicht geven van wat de HTM in dienst heeft gehad. Jammer is wel dat bij een aantal wagens een omschrijving ontbreekt. Een bezoeker die niet alle tramtypes in het hoofd heeft, ziet ter plekke niet wat het verschil is tussen motorwagens 810 en 826 – die uiterlijk als twee druppels water op elkaar lijken, maar in feite twee behoorlijk verschillende trams blijken te zijn. Op de website van het HOVM zijn alle voertuigen gelukkig uitgebreid gedocumenteerd, zodat de technische feiten en historische achtergronden later gemakkelijk terug te vinden zijn. De vrijwilligers van het museum zijn trouwens van harte bereid om in de remise zelf tekst en uitleg te geven.

Rondritten
De rijtuigen zijn niet alleen statische museumobjecten, bezoekers kunnen er ook op historisch verantwoorde manier mee op pad. Als het museum open is (elke zondag tussen 13.00 en 17.00 uur van april tot en met oktober) zijn er rondritten met enkele van de antieke trams en bussen. De kaartjes daarvoor kunnen bezoekers, net als vroeger, na instappen bij de chauffeur of conducteur kopen. Naast de vaste ritten op zondag zijn er ook verschillende speciale tochten. Op de website van het HOVM is daarvan een overzicht te vinden.

Werkplaats
Niet direct zichtbaar voor het publiek, maar wel een belangrijk onderdeel van het HOVM, is de werkplaats waar vrijwilligers de antieke voertuigen onderhouden en restaureren. In dit deel van de remise staat een van de meest opmerkelijke objecten die het museum rijk is: de oudst bewaard gebleven tram van Nederland. De in 1878 gebouwde aanhangwagen voor een paardentram kwam in 1904 naar Den Haag, waar het dienst deed als bijwagen voor de toen net in dienst genomen elektrische tram. De oudste tram, die in 1997 is teruggevonden in Limburg, waar ze dienst deed als kippenhok, is in zeer slechte staat. Het HOVM zoekt naar middelen om er een replica van te bouwen. Dat wordt dan, wellicht samen met het origineel, in het museum tentoongesteld. Meer informatie over het museum is te vinden op de website.

door Wim Wegman

Reacties

  1. anoniem

    Mijn opa JC van den Berg geb in 1878 overleden Mei 1945 had wel een snor heeft gereden tot de stroom van het net ging en had een medaille van zilver dat staat voor 25 jaar ik weet niet wanneer hij was begonnen bij het tram gebeuren ,en weet ook niet of hij met paarden of stoom heeft gewerkt .Dus het totale aantal jaren in HTM dienst is onbekend zijn laatste woon adres was in de Jacob Catsstraat

    11 december 2012

  2. anoniem

    @John Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen. Hij woonde dan niet ver van de oude remise Frans Halsstraat / Parallelweg, waar nu het Haags Openbaar Vervoer Museum is gevestigd. Mocht je daar nog niet geweest zijn, dan is dat zeker een aanrader.

    11 december 2012

  3. anoniem

    De door John van den Berg genoemde J.C. van den Berg is mijn overgrootvader. Ik ben een tijdje terug nog bij John (neef van mijn moeder) op bezoek geweest met oude familiefoto's. De medaille die hij noemt heeft mijn zus ik in haar bezit. Als u daarvoor belangstelling heb, kan ik u daarvan de foto's toesturen. Misschien heeft u nog meer informatie over de betekenis ervan. Graag zou ik dan willen weten naar welk e-mailadres de foto's toegestuurd kunnen worden.

    04 januari 2013

  4. anoniem

    @Roel Wat leuk! Wij hebben als Erfgoedhuis zelf geen collectie, maar foto's zijn altijd welkom, die kunnen naar redactie@geschiedenisvanzuidholland.nl Als je meer informatie wilt, zou ik je aanraden eens contact op te nemen met het Haags Openbaar Vervoer Museum, daar zitten de echte experts, ze kunnen je vast meer vertellen.

    15 januari 2013

Plaats reactie

Om spam te voorkomen, stellen wij u een eenvoudige vraag. Vult u alstublieft het antwoord hieronder in.